Tisková zpráva
Řízení
dopravních prostředků městské hromadné dopravy bývá vnímáno jako doména mužů
a podobně to dosud bylo i v řízení celého dopravního podniku. Na pozicích
generálních
nebo výkonných ředitelů dopravních podniků v České republice se dosud
objevovala výhradně mužská jména. Do ryze pánské společnosti vstoupila 15.
listopadu 2021 Simona Mohacsi,
která byla jmenována výkonnou ředitelkou Dopravního podniku města Ústí nad
Labem (DPmÚL).
Být
jedinou ředitelkou z 21 dopravních podniků, které patří do Sdružení dopravních
podniků ČR (SDP ČR), však Simona Mohacsi nevnímá ani jako výhodu, ani
jako nevýhodu. „Ani mě to nikdy nenapadlo. Já obecně nedělím kolegy na ženy
a muže, ale na ty schopné a méně schopné
bez rozdílu pohlaví. A poněvadž mám takovéto nastavení pracovní morálky sama v
sobě, očekávám, že i ostatní nebudou řešit, zdali nosím sukni nebo kalhoty, ale
bude je zajímat, jestli patřím mezi ty schopné nebo méně schopné,“ říká.
Lásku
k veřejné dopravě si hodně dopraváků vypěstovalo už od dětství. „Musím
se přiznat,
že i já jsem tento případ. Můj táta byl řidič autobusu a v tomto prostředí jsem
vyrůstala. Tenkrát byl autobus jeho druhým domovem a od nás jako od jeho „žen“
vyžadoval perfektní péči o interiér jeho vozu. I mé první zaměstnání bylo v
dopravě, konkrétně v ČSAD v Teplicích,“ vzpomíná Simona Mohacsi.
Už
dávno neplatí, že doprava je výhradně mužská záležitost. I počet žen řidiček v
MHD rok
od roku stoupá. „V každodenním provozu cestující většinou ani nevnímají,
jestli vůz řídí muž
nebo žena. A podobně také vedení dopravního podniku nestojí na tom, zda je v
čele ředitel
nebo ředitelka. Podstatné jsou manažerské schopnosti, znalosti a přehled. Pro
městskou veřejnou dopravu je jmenování paní ředitelky určitým milníkem, protože
se tím boří předsudky, že doprava je výsadou mužů,“ vysvětluje předseda
SDP ČR Tomáš Pelikán.
Jako
zásadní ve své nové pozici vidí výkonná ředitelka DPmÚL zachování bezpečné
dopravy
pro cestující. „Máme historicky zastaralý vozový park trolejbusů. Mým cílem
je získat finanční prostředky na nákup nových parciálních trolejbusů tak, aby
se zvýšil komfort cestujících i našich řidičů, a zároveň aby trolejbusy dovezly
cestující i tam, kde nevede trakční vedení. Dalším velkým cílem je manažerské
vedení projektu Zavádění vodíkové mobility ve městě Ústí nad Labem,
na kterém pracujeme s týmem našich odborníků již dva roky,“ vypočítává nové
výzvy Simona Mohacsi.
Simona Mohacsi dosud působila jako náměstkyně výkonného ředitele společnosti DPmÚL pro ekonomii a obchod, v podniku pracuje od roku 2014. Ve funkci vystřídala Libora Turka, který na pozici rezignoval, aby se mohl věnovat práci poslance.
Kontakt pro média:
Linda Hailichová
tisková mluvčí SDP ČR
603 881 018
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy (MHD) v ČR. Sdružuje 21 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně více než 308 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 1,5 miliardy cestujících. Provozují 2 969 autobusů, 1 647 tramvají, 747 trolejbusů a 730 vozidel metra.